Descrizione
Il ladino è una lingua neolatina o romanza, che trae origine linguistica dalla sovrapposizione, in diverse epoche, del latino volgare sulle lingue parlate dalla gente del luogo. Nei secoli, dopo l'annessione delle regioni alpine all'Impero Romano (15 a.C.), la popolazione reta delle regioni dolomitiche adottò il latino dei soldati e dei funzionari romani, senza rinunciare del tutto alla propria parlata, e trasformandola gradualmente in lingua ladina.
Negli ultimi anni, associazioni culturali e teatrali attraverso attività, pubblicazioni, trasmissioni radio e televisive, opere letterarie, riviste e libri promuovono e salvaguardano la lingua ladina, cercando di risvegliare la consapevolezza etica dei ladini delle Dolomiti.
La comunità di Cortina d’Ampezzo con il relativo territorio sono stati riconosciuti minoranza linguistica appartenente al gruppo dei Ladini storici delle Dolomiti, considerato come gruppo omogeneo di popolazioni con radici storiche e linguistiche ladine attraverso la delibera del Consiglio comunale n. 72 del 18.12.2000, in attuazione di quanto stabilito dalla legge n° 482/99 “Norme in materia di tutela delle minoranze linguistiche storiche”.
I Ladis i é supośò 35.000 e i vive inze ra zinche valades intor el Sela: Val Badia, Val Gardena, Fascia, Fodom, Col e Anpezo.
Ra parlada de chesta śente, el ladin, r’à radijes tropo vèces, ‘na parlada “neolatina o romanza”, che ra nasce dal mescedozo intrà el latin e ra parlada de ra śente del posto. Con el pasà dei secui, dapò che chesta tères ś’ea deentades parte del “Impero Romano” (15 a.C.), ra śente r’à scomenzà a fei sò el latin dei melitare romane, zenza se desmenteà de ra so parlada. Ra parlada r’à scomenzà a se mudà fora nafré areota par deentà ladin. Ancuoi ogni val r’à ra so variante.
Inze chiste ultime anes, ra Union Ladines ś’à betù a śi laore e projete sul saé ladin, ś’ à betù śo teatre, scrito libre e ś’é śudes su par i jornai, par radio e par television, par fei conosce ra parlada ladina, par ra dorà, par ra proteje, par ra mantegnì viva inze ra Dolomites.
El Comun de Anpezo, ra so śente e ra parlada, con ra delibera de Consilio de Comun n. 72 del 18.12.2000, i é sote tutela come “minoranza linguistica” che fesc parte dei ladis storiche de ra Dolomites, śente con ra medema radijes e parlada, cemodo che vó ra leje n. 482/99.
Le associazioni ladine attive sul territorio
Unios par el saé ladin in Anpezo
Union de i Ladis de Anpezo - U.L.d'A.
L'Associazione fu costituita ufficialmente a Cortina d’Ampezzo nel 1975 per desiderio di alcune persone che nutrivano un particolare sentimento di amore e rispetto per le proprie radici e per il proprio paese. E’ una delle cinque sezioni dell’Union Generela dei Ladins dla Dolomites.
Gli scopi dell’associazione riguardano la conservazione, la tutela della lingua ladino-ampezzana e del patrimonio culturale legati alle radici, quale storia, usi e costumi, folclore, toponomastica.
E' intensa l'attività di divulgazione e stampa di testi riguardanti la storia, le tradizioni, i personaggi locali, le attività artigianali, raccolte storico-artistiche e testi per bambini, organizzazione di esposizioni, partecipazione a manifestazioni in costume tipico, collaborazione con enti locali e privati, collaborazione a progetti di cultura e storia ladina con le istituzioni scolastiche ladine e le Unioni Ladine del Sella.
Union de i Ladis de Anpezo – U.L.d'A
R'Ulda r’é nasciuda in Anpezo del 1975 par el voré de alcuanta parsones che aéa un gran amor e respeto par el so paes e ra so storia. L é una de ra zinche sezios de ra Union Generela dei Ladins dla Dolomites
El fin de r'Ulda l é portà inaante e proteje ra parlada ladina anpezana, precurà ra radijes, ra storia, ra uśanzes, i mestiere che vien dal vecio in fora.
R'Ulda ra fesc un gran bel laoro a scrie śò e bete fora libre su ra vita de Anpezo: su ra storia, ra uśanzes, i parsonaje che i a segnà ra vita del paes, i mestiere, r'arte, libre par famea.
Inpì ra laora aduna con el Comun, co ra Regoles, co ra scores, co r’asociazios e con ches'outra Union Ladines par paricià mostres, projete de cultura e storia ladina, ra tol parte a festes e manifestazios coi sarvije a r'anpezana.
Istitut Cultural Ladin "Cesa de Jan"
L’Istitut Cultural Ladin “Cesa de Jan”, con sede a Colle Santa Lucia, è un’associazione culturale istituita nel 2004, che opera a sostegno della popolazione ladina storica dei Comuni di Cortina d’Ampezzo, Colle S. Lucia, e Livinallongo del Col di Lana. Soci fondatori sono i tre Comuni e le tre Unioni Ladine di Colle S. Lucia, Cortina d’Ampezzo e Livinallongo del Col di Lana.
Tramite l'Associazione lstitut Cultural Ladin “Cesa de Jan" si intende promuovere la salvaguardia e la valorizzazione della cultura e identità ladina dei Comuni convenzionati in quanto parte dell'area della minoranza linguistica storica dei ladini che appartenevano alla Contea del Tirolo fino alla I° Guerra Mondiale, anche al fine di perseguire e dare attuazione a quanto stabilito dalla legge 15 dicembre 1999, n° 482 “Norme in materia di tutela delle minoranze linguistiche storiche”.
Queste tre Comunità sono soprannominate “Ladis da Souramont”.
Istitut Cultural Ladin “Cesa de Jan”
L Istitut Cultural Ladin “Cesa de Jan”, el se ciata in chel de Col, inze ra bela ciaśa Chizzali- Bonfandini.
L é ‘na asociazion cultural betuda a śi inze el 2004 dai Comune de Anpezo, Col e Fodom e da ra tre Union Ladines. El fin de l Istitut l é chel de portà inaante projete e laore par fei conosce e precurà el saé e l ese ladin, stà pede a ra śente ladina de Anpezo, Col e Fodom, minoranza storica dei Ladis de ra Dolomites, che r’é stada fin a ra I° Guera Mondiale sote ra Contea del Tirol, cemodo che disc ra leje n. 482/99.
Chesta tre Comunitas es vien nominades “Ladis da Souramont”.
Schützencompanie - Šcizar Anpezo Hayden
In questi ultimi anni, dopo quasi un secolo dalla soppressione della compagnia ampezzana degli Schützen ("difensori"), dovuta al I° Conflitto mondiale, gli "Scizar" di Cortina d'Ampezzo, rinascono e si ricostituiscono. L'Associazione propone la valorizzazione e la difesa della cultura locale, degli usi e dei costumi, conservando la memoria storica e le tradizioni, senza dimenticare il folclore.
Schützencompanie - Šcizar Anpezo Hayden
Inze chiste ultime ane, dapó deboto zento ane da canche ra conpania anpezana dei Scizar r’é stada tirada via de sote gouja ra Guera, alcuante i s’à betù aduna par bete a śi danoo chesta asociazion. I Scizar de Anpezo i vó portà inaante e precurà el saé ladin, ra uśanzes e ra tradizios del paes.